Pejlemærker og mål for Fritidsinstitutioner
I københavnske fritidsinstitutioner og fritidscentre tilbydes børn og unge både et udfordrende læringsmiljø og et indholdsrigt fritidsliv. Institutionerne tager udgangspunkt i børnenes og de unges ressourcer og kompetencer og sikrer alle deltagelse i fællesskabet uanset social baggrund eller et eventuel handicap.
Dagtilbuddene i København arbejder ud fra 6 politisk vedtagne pejlemærker for pædagogisk kvalitet i tilbuddene fra 0 – 18 år. Fokus i forhold til de enkelte mål vil – for de enkelte institutionstyper – være varierende afhængigt af børnene / de unges alder, da børnene / de unges muligheder, behov og interesser for et aktivt fritidsliv ændrer sig over tid bl.a. som følge af øget mobilitet og selvstændighed.
Der er vedtaget en 1:1 organisering mellem skole og fritidsinstitutioner, der har til hensigt at skabe et sammenhængende og afvekslende læringsrum for børnene. Dette fordrer helhedstænkning og koordinering mellem skole – og fritidspersonalet i forhold til børnenes faglige og sociale læring samtidig med, at de giver forældrene mulighed for pasning af deres børn efter skoletid.
Målene for pejlemærkerne danner rammen for pædagogens praksis i skolen samt rammen for at et sammenhængende læringsrum mellem skole og fritidsinstitution.
Succeskriterierne i forhold til fritidsinstitutioner og skoler er, at der gennem en fælles og helhedsorienteret indsats med fokus på det enkelte barns trivsel, læring og udvikling, sikres at:
- alle børn bliver så dygtige, som de kan og får forudsætninger for at få et indholdsrigt fritidsliv og gennemføre en uddannelse
- betydningen af social baggrund for børns trivsel, læring, dannelse og udvikling mindskes
- børnene får forudsætninger for at deltage som aktive, demokratiske borgere i det danske samfund
- tilliden til og trivslen i folkeskolen og fritidsinstitutionen styrkes gennem respekt for professionel viden og sammenhæng i praksis
Dette kræver, at der etableres et ligeligt og gensidigt forpligtende samarbejde, en ændret praksis af begge parter, hvor der er større fællesskab om opgaveløsningen, og hvor de involverede personalegrupper føler sig respekterede.
Her beskrives, hvorledes vi i København ønsker, at fritidsinstitutionerne arbejder med de 6 pejlemærker. De enkelte pejlemærker er nævnt for sig, hvorefter der i skemaform er beskrevet mål for pejlemærket og forventninger til hvorledes, der skal arbejdes for at opnå dette mål, der målrettes de lokale ønsker og behov.
- Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
”Alle børn har ret til en positiv voksenkontakt hver dag – og udsatte børn har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle børn skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse”
Mål |
Det betyder, fritidsinstitutionen opfylder målet ved: |
Fritidsinstitutionens børn har mulighed for at indgå i tæt relation til en professionel voksen. Fritidsinstitutionens børn møder professionelle voksne, der skaber et lydhørt, udfordrende og medlevende dannelsesmiljø. |
|
- Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle
”Alle børn skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Børn med særlige behov skal inkluderes i fællesskabet med udgangspunkt i deres behov og muligheder. Personalets respekt for børnene og de unges egne kulturfællesskaber er central”
Mål |
Det betyder, fritidsinstitutionen opfylder målet ved: |
Fritidsinstitutionens børn lærer og får støtte til at indgå i fællesskaber med afsæt i deres faglige, personlige og sociale ressourcer.
Fritidsinstitutionens børn har mulighed for at udfolde sig - i samarbejde med andre - om at løse opgaver og realisere drømme.
|
|
- Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog
”Alle børn skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog”
Mål |
Det betyder, fritidsinstitutionen opfylder målet ved: |
Fritidsinstitutionens børn tilegner sig de sproglige kompetencer, der er nødvendige for at kunne indgå i differentierede sammenhænge i samfundet.
Fritidsinstitutionen styrker børns sproglige kompetencer så de lærer at tage medbestemmelse og medansvar for eget og andres liv.
|
|
- Forældresamarbejde – forældrepartnerskab
”Forældre og institution skal indgå i et tæt samarbejde om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab”.
Mål |
Det betyder, fritidsinstitutionen opfylder målet ved: |
Fritidsinstitutionen samarbejder med forældrene om børnenes trivsel, læring og dannelse.
Fritidsinstitutionen arbejder differentieret og ressourcebaseret med inddragelse af forældrene i institutionens hverdag.
|
|
- Sammenhæng – også i overgange
”Alle børn skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet, skal barnet og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang”
Mål |
Det betyder, fritidsinstitutionen opfylder målet ved: |
Fritidsinstitutionen samarbejder med skolen og andre samarbejdspartnere for at sikre trivsel og helhed i barnets udvikling, dannelse og læring.
Fritidsinstitutionens børn skal opleve overgange som sammenhængende.
|
|
- Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis (0 - 18 år)
”Alle institutioner skal vælge en konkret metode, således at der – på mangfoldige måder – arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions børnegruppe og øvrige lokale forhold”
Mål |
Det betyder, fritidsinstitutionen opfylder målet ved: |
Fritidsinstitutionen anvender metoder/systematikker i planlægningen af alle pædagogiske tiltag. Fritidsinstitutionen gennemfører løbende evalueringer af de metoder og systematikker institutionen arbejder med. |
|