Princip for "åben skole"

Med folkeskolereformen skal alle skoler arbejde med ”åben skole”.
Skolerne skal i højere grad åbne sig
over for det omgivende samfund ved at inddrage lokale idrætsforeninger, musik- og billedskoler, museer eller andre lokale foreninger, samt det lokale erhvervsliv.

Med dette princip ønsker skolebestyrelsen at give retning til de ledelsesmæssige beslutninger om åben skole og arbejdet i åben skole.

Udgangspunktet for den "åbne skole" er øget læring for eleverne. Den åbne skole:

• skal sætte læring ind i en større og mere praksisnær kontekst og dermed styrke elevernes læring og trivsel
  • medvirke til en mere varieret skoledag
  • være et supplement til og ske i sammenhæng med skolens øvrige virksomhed
  • knytte an til det der foregår i fagene
  • introducere til det omgivende samfunds praksis og virkelighed
  • vise muligheder og pirre nysgerrighed
  • give mulighed for at dyrke talenter og interesser.

Åben skole kan både være en del af den fagdelte undervisning og den understøttende undervisning. Det er lærerne der afgør om eksterne tilbud er relevante i forhold til elevernes læring.
Skolebestyrelsen vil arbejde for at forældrene kommer til at spille en aktiv rolle i at finde og udnytte muligheder lokalt.

---------------------------------------------------------------------------

Princip for valgfag (7.– 9. årgang)

Valgfag på Vibenshus Skole organiseres aldersintegreret på tværs af klassetrin. Det tilstræbes, at eleverne vælger to halvårlige valghold. Valgholdene vil falde inden for følgende tre kategorier:

1. Kreative fag som eleverne har haft tidligere, såsom billedkunst, madkundskab, design, musik.
  2. Allerede eksisterende fag i udskolingen, så som dansk, matematik, sprog. Nye fag, de enkelte lærere byder ind med, så som filosofi, psykologi, programmering, retorik/mundtlig fremlæggelse, blogs, improteater.

---------------------------------------------------------------------------

Skolebestyrelsens princip for samarbejdet mellem Vibenshus Skole og de fritidsinstitutioner som skolen samarbejder med:

Udgangspunktet for samarbejdet er folkeskolereformens krav om øget læring for eleverne.

Samarbejdet mellem lærere og pædagoger danner grundlag for et helhedssyn på eleven og på fællesskabet.

Lærernes og pædagogernes faglige kompetencer understøtter udviklingen af et trygt læringsmiljø, der fremmer elevernes faglige og sociale trivsel.

Både skole- og fritidsinstitutioners personale indgår i forældresamarbejdet.