Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Antimobbe-strategi

Vibenshus Skole

- Står sammen mod mobning

HVAD ER MOBNING?

Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at et barn (eller voksen) bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. Det handler om onde mønstre – ikke onde børn.

Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling. For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.

 HVAD ER DIGITAL MOBNING?

Begrebet digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende eller ekskluderende handlinger som børn og unge udsættes for gennem sociale medier. Digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på følgende punkter:

·         Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt eleverne, i det man ofte ikke kender afsenderen.

·         Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at forekomme i skolegården i skoletiden.

·         Eksponeringen af den digitale mobning er særlig problematisk fordi man ikke ved, hvor mange der har set de krænkende kommentarer eller billeder og fordi man ikke altid kan slette dem igen.

·          

For at undgå digital mobning skal der opbygges trygge tolerante fællesskaber uden for de sociale medier og samtidig styrke elevernes digitale dannelse, særligt i ift. de etiske dilemmaer de kan støde på og på fornuftig færdsel i det digitale rum.     

                                                                                                                                                                                             (Jf. København Kommunes antimobbestrategi, 2017)

MÅLET MED VORES ANTIMOBBESTRATEGI

 Vibenshus Skole opbygger trygge og tolerante børnefællesskaber, hvor man ser hinanden og det at være forskellige som en styrke for elevernes læring, skolens kultur og fællesskab. Vibenshus Skole er og skal være en skole uden mobning herunder digital mobning, hvor alle tager et fælles ansvar for, at hver enkelt trives og er glad for at komme. Vibenshus Skole er og skal være en skole, hvor vi dyrker og plejer elevernes fællesskab og klassernes sunde kultur.

 Målet med antimobbestrategien er at øge elevernes generelle trivsel og skal ses i sammenhæng med skolens trivselspolitik og grundlov.

 

 FOREBYGGELSE AF MOBNING

 

SÅDAN FOREBYGGER VI MOBNING

DELTAGERE

ANSVARLIG

TIDSPLAN

Gennem undervisning

·         Skolen har fokus på læring og dannelse med afsæt i anerkendelse, respekt og fællesskab.

·         Skolen sørger for at have viden om forskning, værktøjer og erfaringer med videre om antimobning både hos lærere, ledelse og i ressourcecenteret.

·         Skolen har regler for, hvordan man opfører sig anerkendende og respektfuldt over for hinanden, og reglerne er synlige og kendte i klassen, på årgangen og på skolen.

·         Løbende arbejde med Fri for mobberi, Skolens Grundlov, den nationale trivselsmåling, digital dannelse. Skolen benytter sig også af ekstern ekspertise og fælles nationale tilbud og arrangementer om trivsel og digital dannelse.

·         Skolen tager løbende stilling til, hvordan relevante temaer kan tænkes ind i fagene og i den understøttende undervisning.

·         Alle skolens årgange arbejder med parallellagt undervisning på tværs af klasserne fortrinsvis i dansk og matematik.

Lærere/Pædagoger, Elever

Lærere/pædagoger

2017/18

I frikvarterer

·         Skolen har fokus på, at alle elever har gode frikvarterer, og at de mindre elever altid har nogen at lege med.

·         Legepatrulje, skoleskak, planlagte legegrupper, etc.

Gårdvagter/Elever, Social team

Lærere/Gårdvagter, Social team

2017/18

Samarbejde ml. skole og fritidsinstitution

0. - 3. årgang.

·         Der er tæt daglig kontakt mellem skole og fritidshjem om trivselsmæssige udfordringer og samarbejde om løsninger.

·         Skolen udvikler et fælles sprog og en fælles viden om mobning mellem lærere og pædagoger på skolen og pædagogerne i fritidshjem. (se evt. nedenstående ex.)

·         Skolen samarbejder med daginstitutionerne i området om overgangen fra dagtilbud til skole for at sikre at børnene får den bedste skolestart.

 

Eksempel; storegrupperne fra børnehaverne og skolens børnehaveklasser arbejder sammen om flere projekter i løbet af skoleåret, bl.a. et projekt baseret på ”Fri for mobberi”. Vidensoverdragelse, Stærkt samarbejde og overgange.

Lærere/Pædagoger

Lærere/Pædagoger

 2017/18

Eleverne

·         Skolen opfordrer til lege – og aktivitetsgrupper, så alle elever får besøg og selv besøger andre ud fra tanken om, at kendskab giver venskab.

·         Skolen inddrager og opfordrer eleverne til, fx igennem elevrådet at arbejde med klassernes trivsel, skolens grundlov, trivselspolitik og antimobbestrategi.

·         Skolen arbejder løbende med digital dannelse for at styrke vores elever i at agere sikkert og hensynsfuldt på de digitale medier.

·         Skolen henvender sig spørgende og nysgerrigt til eleverne, fx gennem elevrådet for at få belyst, hvad eleverne finder svært og ønsker hjælp til.

Elever

Lærere/Pædagoger

Elever

Lærer/pædagoger

2017/18

På digitale medier

·         Skolen tager aktivt stilling til, hvilke vejledere der har hvilke opgaver i forhold til foregribende og indgribende indsatser i relation til mistrivsel på de digitale medier.

·         Undervisning i digital dannelse for 3. – 9. årgang. Der undervises bl.a. ud fra ”Det digitale spejl”.

·         Undervisningen foregår i 2 lektioner pr. klasse i efteråret. Den planlægges på et årgangsteammøde med årgangens lærere og pædagoger. Medievejlederen kommer på genbesøg i foråret på årgangene.

·         Trivselsvejlederen og medievejlederen sparrer sammen over hele skoleåret.

·         Skolen forventer, at forældrene viser interesse for og følger med i deres børns færd på de digitale medier – og aktivt griber ind overfor dårlig omtale og opførelse på nettet.

·         Skolen er mobilfri i grundskolen, med mindre det giver mening i undervisning.

Skolens medievejleder og trivselsvejleder

Lærere/Pædagoger, Forældre

Elever

Skolens medievejleder og trivselsvejleder

Lærere/Pædagoger, Forældre

Elever

2017/18

Samarbejde med forældre

·         Skolen forventer, at alle forældre er gode rollemodeller og taler positivt om klassens elever, forældre, lærere og pædagoger.

·         Skolen forventer, at alle forældre støtter op om klassens trivsel ved at deltage i forældremøder, temamøder og andre fælles tiltag i klassen og på skolen.

·         Skolen har temamøder på bestemte klassetrin for elever og forældre til øget viden om praktisk håndtering af trivsel og mobning herunder digital mobning.

·         Skolen forventer, at forældrene samarbejder om regler, der sikrer, at alle elever eller alle drenge/piger i klassen inviteres til sociale arrangementer og tilskynder eleverne til at deltage i disse.

 

Fx har skolebestyrelsen udarbejdet principper for et forpligtigende skole/hjem samarbejde.

Lærere/Pædagoger

Forældre

Skolebestyrelse

Kontakt forældre

Lærere/Pædagoger

Forældre

Skolebestyrelse

2017/18

Særlige arrangementer

·         Skolen har en fælles tilgang i forbindelse med modtagelse af nye elever – både med hensyn til klassen og den enkelte elev.

·         Skolen sikrer, at skolens ritualer (i forbindelse med fx 9. klassernes sidste skoledag) er en positiv og tryg oplevelse for alle elever.

·         Særlige arrangementer i løbet af skoleåret:

Gallafest(6.- 9. kl.), Grundskole fest(0. - 5. kl.), Skolens fødselsdag, Morgensang, Skolens grundlovsdag, Forældrenes/kontakt forældrenes arrangementer, Fastelavn(0.- 5. kl.),  Motionsdag, Grøn dag.

Lærere/Pædagoger

Forældre

Skolebestyrelse

Lærere/Pædagoger

Forældre

Skolebestyrelse

2017/18

 

HÅNDTERING AF MOBNING

 

SÅDAN HÅNDTERER VI MOBNING

DELTAGERE

ANSVARLIG

OPFØLGNING

Tilskuer til mobning

 

 

·         Hvis man ser eller hører om mobning skal man straks henvende sig til en af sine lærere og fortælle om det. Eleverne kan også henvende sig til deres forældre.

Elever

Lærere/Pædagoger

Forældre

Lærere/Pædagoger

Forældre

Ledelse

2017/18

Klassen/

børnegruppen

 

·         Vi betragter ikke mobning, som kun værende til stede i en børnegruppe. Hvis mobning finder sted i en klasse, uanset hvor mange implicerede der er, skal der iværksættes tiltag for hele klassen.

·         Trivselsvejlederen udpeger aktuelle opmærksomhedspunkter i den årlige nationale trivselsmåling og sætter målrettet ind i samarbejde med lærere og eventuelt andet pædagogisk personale.

Elever

Lærere/Pædagoger

Forældre

Lærere/Pædagoger

Ledelse

2017/18

De involverede børn

 

·         Skolen involverer forældrene til de berørte børn i processen, fx klassen, årgangen eller lignende og informerer hele klassens forældregruppe. Det gøres på en tryg og fornuftig måde.

 

Elever

Lærere/Pædagoger

Forældre

Lærere/Pædagoger

Forældre

Ledelse

2017/18

Forældre og fagteam

·         Klassens lærere og skolens ledelse afholder møde med kontaktforældrene for at blive klogere på, hvad eleverne siger derhjemme. De udfærdiger sammen en dagsorden til forældremøde med klassens forældre. På mødet aftales det i fællesskab, hvilke tiltag henholdsvis forældrene og skolen skal iværksætte.

·         Der bliver afholdt ekstra ordinære møder med forældrene indtil den sunde kultur i klassen er genoprettet, hvor skolen sikrer at samtlige forældre møder op.

·         Klassens øvrige lærere er inddraget under hele processen og alle bliver løbende orienteret.

Lærere/Pædagoger

Forældre

Lærere/Pædagoger

Ledelse 

2017/18

 

FORANKRING

Alle lærere og pædagoger arbejder med trivselsfremmende tiltag fra 0. – 9. kl. Det gør de gennem skolens Kanon i UUV, hvor fokus bl.a. er på trivsel, relationer, social og digital dannelse. Som en væsentlig del af forankringen er der en større vægt på forebyggelse af mobning i 0. – 3. kl. Vi arbejder med ”Fri for Mobberi” i 0. – 3.kl. og i overgangen fra børnehave til fritidshjem/skole.

Alle skolens elever har udarbejdet en grundlov, som vi arbejder aktivt med en gang om året på skolens grundlovsdag den første torsdag i oktober. Grundloven er kendt af alle elever og fortæller os, hvordan vi skal opføre os overfor hinanden.

Vi arbejder med elevernes trivselsmåling løbende over hele året, som tager afsæt i besvarelserne fra eleverne, og som vi arbejder med på skolens grundlovsdag. Skolens trivselsvejleder er tovholder på elevernes trivselsmåling, og på at besvarelserne forankres i lærernes arbejde i klasserne med eleverne.

Strategien tages op mindst én gang om året i samtlige klasser, hvor eleverne har en dialog om, hvad den betyder og, hvordan de skal forhold sig til den og bruge den.

 

                                                                                                                                                                                                                         November 2017



HANDLEPLAN

På Vibenshus skole udarbejdes der hurtigst muligt en handleplan, hvis der konstateres et problem i den sociale trivsel, herunder tilfælde af mobning. Handleplanen skal på sigt stoppe mistrivsel og mobning, styrke børnegruppens rummelighed, tolerance og sammenhold, og samtidig inddrage nøglepersoner og forældre i håndteringen af trivsel i de enkelte sager. Der findes ikke en måde at håndtere mobning på, derfor udarbejder Vibenshus skole altid en individuel plan i de konkrete tilfælde. Handleplaner kan være kort sigtede eller langsigtede, og kan ligge på skole-, klasse-, eller individniveau. Foranstaltninger eller tiltag kan fx være:

·         Ekstra tilsyn i skolegården og frikvarter

·         Ekstra fokus på fælles retningslinjer og klasse-, eller årgangsregler

·         Ekstra pædagogisk personale i undervisningen

·         Fællesskabsfremmende og eller individorienteret tiltag for gruppe, klasse eller årgang