Principper for budget

Hensigten med budgetprincipperne for Vibenshus Skole er, at sikre tilstrækkelig gennemsigtighed over for alle skolens interessenter vedrørende skolens økonomiske disponeringer. Principperne skal bidrage til, at budgettet vedtages på grundlag af klare og entydige forudsætninger. Endeligt skal principperne sikre, at budgettet gives en form, der optimerer anvendelsesmuligheden heraf i den daglige drift.

Budgetudvalget består af skolebestyrelsesrepræsentanter (SB), medarbejderrepræsentanter samt ledelsesrepræsentanter. Medlemmerne af budgetudvalget foretager forhåndsprioriteringer efter oplæg fra ledelsen.

Økonomiskudvalget består af medarbejderrepræsentanter samt ledelsesrepræsentanter. Medlemmerne af økonomiskudvalg prioriterer undervisningsmidlerne for fagene på baggrund af fagteamenes ansøgninger.

Budgettet

På baggrund af kommunens udmeldte beløb opstilles et rammebudget opdelt efter kontoplanens organisering. Som tillæg til budgettet udarbejdes et sæt bemærkninger, der kort beskriver de enkelte konti, deres formål, samt forudsætninger for det anførte beløb.

Som led i den almindelige økonomistyring forelægges foreløbigt forbrug samt forventet regnskab for skolebestyrelsen.

TIDSPLAN

September

• Fremlæggelse af forventet regnskab for indeværende år. Herunder indeværende års budget, forbrug ultimo august, forventet regnskab.
  • Nedsættelse af budgetudvalg

• Udmelding af overordnet budget fra Borgerrepræsentationen
  • Udarbejdelse af teknisk budgetramme
  • Indeværende års budget i det kommende års priser, oversigt over aktivitetsændringer fra indeværende års budget til kommende års budget.

Oktober/November

• Budgetdialog