Principper for klassesammenlægning og -delinger

Princip for klassesammenlægninger og -delinger

Skolen får udmeldt ressourcer i forhold til det samlede elevtal. Når skolens ledelse vurderer på en årgang, at en klasse­sammenlægning eller klassedeling kan blive nødvendig, følges nedenstående procedurer:

Først informeres lærerne og skolebestyrelsen og dernæst eleverne og forældrene. Skolebestyrelsen holdes løbende orienteret om processen.

Skolens ledelse afholder et orienterende møde med forældrene til eleverne i de berørte klasser. Inden mødet sendes skolens princip for klassesammenlægninger/klassedelinger ud. På mødet orienterer skolen om, hvilke aktiviteter/arrangementer osv. der kan gennemføres i de nye klasser. På mødet har forældrene mulighed for at tilkendegive deres og elevernes meninger om både klassesammenlægningen/klassedelingen og eventuelle pædagogiske og sociale tiltag, som kan bidrage positivt.

Årgangenes lærere danner de nye klasser ud fra deres kendskab til elevernes faglige og sociale kompetencer. Det er skolens ledelse, der er ansvarlig for den endelige sammensætning af de nye klasser.

Det tilstræbes at danne klasser

• Der er lige store
  • Hvor der er en ligelig fordeling af piger og drenge
  • Med forskellige faglige, sociale og sproglige kompetencer i den samlede elevgruppe

Skoleledelsen orienterer forældre og elever om den endelige klassedannelse.

Der afholdes umiddelbart efter den endelige klassedannelse forældremøde for de nye klassers forældre, hvor f.eks. sociale aktiviteter for de nye klassers elever og forældre aftales, og hvor der vælges nye kontaktforældre.

Skolebestyrelsen februar 2021