Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for klassesammenlægning og -delinger

Skolen får udmeldt ressourcer i forhold til det samlede elevtal. Når skolens ledelse vurderer på en årgang, at en klasse¬sammenlægning eller klassedeling kan blive nødvendig, følges nedenstående procedurer:

Først informeres lærerne og skolebestyrelsen og dernæst eleverne og forældrene. Skolebestyrelsen holdes løbende orienteret om processen. 

Skolens ledelse afholder et orienterende møde om processen med forældrene til eleverne i de berørte klasser, hvor skolen redegør for baggrunden for behovet for klassesammenlægning eller -deling, hidtidige erfaringer samt de generelle overvejelser, skolen gør sig, om den nye klassesammensætning. Inden mødet sendes skolens princip for klassesammenlægninger/klassedelinger ud.

Årgangenes medarbejdere danner de nye klasser ud fra deres kendskab til elevernes faglige og sociale kompetencer i overensstemmelse med princippet om klassedannelse. Det indebærer, at alle klasser bør bestå af en ligelig fordeling af elever med varierende ressourcer, dette være sig fagligt, socialt eller og eventuelt behov for særlig støtte samt at klasserne er lige store og med en ligelig fordeling af piger og drenge i klassen. 

Skoleledelsen orienterer inden forældremødet via Aula forældre og elever om den endelige klassedannelse.

Det er skolens ledelse, der er ansvarlig for den endelige sammensætning af de nye klasser. 

Der afholdes forældremøde for de nye klassers forældre, hvor f.eks. sociale aktiviteter for de nye klassers elever og forældre aftales, og hvor der vælges nye kontaktforældre.

 

Skolebestyrelsen april 2025

Dokumenter