Trivselspolitik

Vibenshus skoles trivselspolitik

På Vibenshus Skole er god trivsel en forudsætning for, at eleverne kan udvikle deres fulde potentiale og blive så dygtige, de kan. God trivsel er et fælles ansvar, og vi forventer, at elever, forældre og medarbejdere samarbejder om at sikre god trivsel. Vi forstår god trivsel som udtryk for et personligt velbefindende, der giver den enkelte elev følelsen af overskud, gåpåmod, handlekraft og glæde ved livet.

På Vibenshus Skole hænger trivsel og fællesskab sammen, da vi hævder, at trivsel udfolder sig bedst i fællesskaber

Et udgangspunkt for god trivsel er, at der er plads til mangfoldighed, og at elever, forældre og medarbejdere formår at rumme hinanden på trods og i kraft af forskelligheder. Det kræver respekt for hinanden samt god kommunikation, når vi taler med og om hinanden og skolen.

God trivsel kræver tryghed. Tryghed er en tydelig og synlig struktur med fælles regler og rammer, hvor vi samtidig lægger vægt på elevernes medbestemmelse, medansvar og indflydelse.

Derudover har vi på Vibenshus skole også fokus på trivselsfremmende tiltag. Vi forventer, at forældre og medarbejdere er opmærksomme på eventuel mistrivsel, og der gribes hurtigt ind, hvis mistrivsel opstår.

Trivselspolitikken har således fokus på:

• Trivsel som et fælles ansvar
  • Fællesskaber
  • Plads til og respekt for hinanden
  • Tryghed, fælles regler og tydelige rammer
  • Trivselsfremmende tiltag
  • Forebyggelse af mobning og digital mobning

Vi arbejder konkret med disse punkter ved at have fokus på følgende:

Medarbejderne:

• Ryster årgangene sammen, f.eks. gennem fælles ture, parallellagte undervisningslektioner i dansk og matematik, legegrupper i frikvartererne, ugentlig morgensang.
  • Skaber et trygt og inkluderende fællesskab bl.a. via et forpligtende skole/hjem samarbejde, ved at arbejde aktivt med Vibenshus Skoles grundlov.
  • Iværksætter trivselsfremmende tiltag, f.eks. fri for mobberi i indskolingen, indsats for digital dannelse - 3.-9. årgang.
  • Indgår i et seriøst og stærkt samarbejde mellem skole og fritidshjem og mellem lærere og pædagoger i årgangs – og årgangsfagteam (0. – 3. årgang).
  • Organiserer frikvartererne bl.a. ved ugentlig legepatrulje, skoleskak og legegrupper. Bærer gule veste, og er synlige som gård – og gangvagter.
  • Deltager i skolens sociale og faglige arrangementer; f.eks. Gallafest, grundskolefest, skolens fødselsdag, sangens dag, matematikkens dag, lejrskole, skolens grundlovsdag og forårskoncert.
  • Tilrettelægger og implementerer fælles rammer og regler på årgangene.
  • Deltager i og understøtter elevernes digitale dannelse.

Forældrene:

• Tager kontakt til nye forældre i klassen(kontaktforældrene).
  • Deltager aktivt i fælles arrangementer og møder.
  • Afholder legegrupper og sociale arrangementer for klassen/årgangen.
  • Bakker op om og deltager i arrangementer på skolen.
  • Bakker op om skolens tiltag, indsatser og regler.
  • Deltager i deres barns faglige, sociale og digitale liv.
  • Understøtter klassens og årgangens fællesskab og gode kultur.

Eleverne:

• Er med til opfølgning på trivselsundersøgelse.
  • Overholder skolens regler og deltager aktivt i skolens tiltag.
  • Respekterer hinanden og er aktivt deltagende i fællesskaber.
  • Elevrådet inddrages i skolens trivselspolitik, Grundlov og principper, etc.

Ledelsen:

• Understøtter og følger op på tiltag.
  • Fastsætter og faciliterer fokuspunkter og mål for hele skolen.
  • Støtter op om det forpligtigende skole/hjemsamarbejde, bl.a. ved at deltage i forældremøder og afholde individuelle samtaler med forældre.

Vedtaget november 2017