På KKFOen ved Vibenshus Skole arbejder vi på alle matrikler med den systemiske tilgang. Relation og kultur er betingelsen for udvikling, læring og trivsel for det enkelte barn.
Kompleksiteten når 250 børn og 25 voksne arbejder sammen betyder at vi finder det bedst at anvende den systemiske tilgang, som faglig metode og udgangspunkt for fællesskabet.
Personalet er derfor uddannet i følgende systematikker:
Fri for mobberi: Et systemisk værktøj, der fokuserer på kultur, relationer og grupper.
"Jeg er så glad for at der er så meget opmærksomhed på barnets trivsel og leg med andre" ( Forældre udtalelse )
Børn med eksplosiv adfærd: En metode der fokuserer på gruppen og dens adfærd, når der er enkelte børn der antændes og bliver udadreagerende.
Spejling: Et psykoanalytisk værktøj der giver barnet en forståelse af sig selv og sin rolle i gruppen, samt en større selvforståelse af egne følelser.
Barnets stemme: En interviewform der belyser barnets trivsel og udviklingspotentiale i skole, frit og i hjemmet.
Pejlemærker for pædagogisk kvalitet:
Sociale relationer: Alle børn har ret til positiv voksenkontakt hver dag - og udsatte børn har et særligt behov for at blive set og få omsorg. alle børn mødes med respekt og anerkendelse.
" Det er skønt at se den måde de voksne er sammen med børnene på." ( Forældre udtalelse )
Inklusion og fællesskab: Alle børn skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Børn med særlige behov skal skal inkluderes i fællesskabet. personalet respekterer børnene og deres kulturfællesskaber.
Sprogindsatsen: Alle børn skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog.
Forældresamarbejde: forældre og institution skal indgå i et tæt og ligeværdigt samarbejde. Vi ser jer forældre som en meget vigtig ressource.
Sammenhæng og overgange: Alle børn skal opleve helhed og tryghed i deres liv. Derfor arbejder vi med overgange mellem: Børnehave og fritidshjem. Hjem og fritidshjem. Skole og fritidshjem. klub og fritidshjem.
Børnehave og fritidshjem. Vi har gennem Stærkt samarbejde og via vores Netværk2100 institutioner et tæt samarbejde omhandlende overgangen fra børnehavelivet til fritidshjemslivet. I vores netværksbørnehaver arbejder vi i efteråret med deres storegrupper ude i børnehaverne. i januar til april kommer børnehavebørnene hos os. Vi arbejder med tolerance, omsorg, respekt og mod. ( De 4 værdier fra fri for mobberi.)
Vores stærkt samarbejde børnehaver kommer i fritidshjemmet over 14 dage i efteråret. Her arbejder vi med Fri for mobberi. Der er daglige teater forestillinger, hvor div. frugter udspiller genkendelige legerelationer, Tolerance, Respekt, omsorg og mod kommer så og guider frugterne i legen, så alle er venner til trods for forskellighed og uenigheder. Børnehavebørnene laver så frugter i vores kreaværksted, der repræsenterer de fire værdier. under krea processen taler børnene og pædagogerne om fri for mobberi og de fire værdier. hvad betyder værdierne og hvordan forstår barnet disse.
Det hele ender med en flot fernisering, med taler, citater, malerier og det smukkeste venskabstræ med de frugter, som børnene har lavet under forløbet.
Hjem og fritidshjem. Vi efterstræber at have et godt dagligt og tæt samarbejde med alle forældre. Vores forældre skal være trygge ved fritidshjemmet og dets pædagogik. Forældre er altid velkomne til at tage en kop kaffe ved afhentning og være lidt i huset. Ved børn med særlige udfordringer, bringer vi forældrene ind i et tæt samarbejde for at støtte op om udfordringen. Til dette afholder vi møder i fritidshjemmet med ledelse og personale. Vi er også en fast del af ressourceteamet. Her er skolesocialrådgiver, skolepsykologer, sundhedpersonale, skoleledelse og fritidshjemsleder med.
Fritidshjem og skole. Fritidshjemmet har personale med i alle klasser fra 0.-3. kl. Vi er med i alle klasserne i stærkt samarbejde ( 4 timer om ugen ). Vi har 5 kombinationsansatte, der er med i tolæreundervisning og Understøttende undervisning. Ledelse fra skole og fritidshjem har et tæt samarbejde om fagligheden gennem hele barnets dag.
Fritidshjem og foreningsliv. Fritidshjemmet har etableret samarbejde med foreninger. Foreningerne kommer og bruger skolens faglokaler om eftermiddagen og det er derfor muligt at gå til musik, krea, basket i fritidshjemstiden.
Fritidshjem og klub. Vores 3. kl. har deres eget hus. Her arbejdes der pædagogisk med at ruste børnene til det liv som kommer efter fritidshjemmet. Vi arbejder tæt sammen med Kennedygården, som vi besøger flere gange. Personale fra Kennedygården kommer og holder forældrekaffe med os, så vi kan høre om livet i klubben og indmeldelse etc. Vi guider og hjælper familier til foreningsliv, hvis det kan være svært at komme igang med.
Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis.
Fritidhjemmet arbejde med følgende systematikker:
SMTTE modellen: En skabelon der sikre at vi kommer hele vejen rundt om den pædagogiske opgave.
TOPI: 2 gange årligt gennemgåes alle børn systematisk.
Børnemiljøvurderinger: Hvert andet år udarbejdes disse interviews.
Ved bekymringer om et barn: Bruges pædagogiske guidlines som, børnelinialen, Bekymringsbarometeret.
For at undgå magtanvendelser er alt personale vidende om magtanvendelsescirkulæret.