Principper for vikardækning

Vikaren har til formål at sikre en kontinuerlig undervisning ved læreres fravær. Det medfører, at vikarer i videst muligt omfang varetager den undervisning, en klasse allerede er i gang med, således at afbrydelsen af den daglige undervisning ikke bliver så mærkbar.

Der tilstræbes fuld vikardækning i en lærers fravær, samt at en klasse får en fast vikar, når fraværsperioden er længerevarende, således at vikaren får mulighed for at gennemføre et undervisningsforløb.

Forældre informeres skriftligt, når det står klart, at der er tale om en længerevarende fraværsperiode.

Der skelnes mellem kendt og pludseligt opstået fravær.

• Ved kendt fravær lægges instruktion og materiale til vikarens undervisning af klassen.
  • Ved pludseligt opstået fravær bør det tilstræbes, at vikaren har retningslinjer for arbejdet med klassen - ofte kan ugeplanen anvendes som udgangspunkt.

De yngste klassetrin prioriteres forud for de ældste med hensyn til vikardækning. Undtaget herfra er klasser med stort lærerfravær.

Såfremt det ikke er muligt at skaffe vikar eller at sammenlægge klasser, gælder følgende regler:

• Elever fra 8. og 9. klasse kan gives fri samme dag med efterfølgende besked til forældre.
  • Elever fra 6. og 7. klasse kan gives fri, såfremt meddelelse til hjemmet foreligger skriftligt dagen før. Elever på disse klassetrin kan dog i ekstraordinære situationer gives fri i yderlektioner samme dag, forudsat der har været taget kontakt til det enkelte hjem.

Såfremt det er muligt vil aflyste lektioner blive omlagt eller erstattet.

Skolebestyrelsen februar 2020