Principper for fællesarrangementer

Principper for fælles arrangementer

Vibenshus Skole lægger vægt på at supplere den daglige undervisning og samvær inden for klassens rammer med fælles oplevelser i større sammenhænge.

Skolen anser disse fællesarrangementer som væsentlige for den enkelte elevs oplevelse af at tilhøre et større fællesskab og for oplevelsen af skolen som et sted med sin egen klare identitet.

Vi opfatter det som væsentligt, at de enkelte elever både lærer af hinanden og lærer hinanden at kende. Vi lægger vægt på, at eleverne oplever deres skoletid som et sammenhængende, overskueligt forløb med klare festlige markeringer af begyndelser, milepæle og afslutninger. For at opfylde denne målsætning, gennemfører skolen i løbet af skoleåret en række fællesarrangementer, ud over dem med direkte relation til undervisningen, som for eksempel f-uger.

For at styrke skolens identitet og festliggøre hverdagen har skolens kor en central rolle i flest mulige arrangementer. Det tilstræbes, at koret så vidt muligt også benyttes til (lokale) arrangementer udenfor skoleregi, dog med forældrenes samtykke.

Arrangementer, der ikke er direkte undervisningsrelaterede, er åbne for alle forældre. Det tilstræbes at arrangementerne planlægges så både forældre og elever er så aktive i deres deltagelse som muligt.

I forbindelse med indskrivning, dimission og hvor det i øvrigt er relevant, deltager repræsentanter fra skolebestyrelsen.

Modtagelse af nye elever og forældre

• Vibenshus skole lægger vægt på at tage godt imod vores nye elever og forældre, så de hurtigt føler sig trygge i de nye omgivelser.
  • I juni måned inviteres de kommende børnehaveklasses elever og forældre til informationsmøde/goddag møde. Eleverne bliver introduceret til deres kommende klasser, og forældrene får lejlighed til uformelt at møde hinanden.
  • På den første skoledag i børnehaveklasserne deltager forældrene i de enkelte klasser. Skolen planlægger relevante aktiviteter for forældrene i det tidsrum, hvor eleverne er alene i klassen med læreren.

Dimission

• Skoleårets afslutning markeres med en afslutning i de enkelte klasser tilrettelagt af elever og klasselærer, samt ved et fællesarrangement.
  • 9. klasserne tilrettelægger, i samarbejde med deres lærere, festligholdelsen på skolen af deres sidste skoledag.
  • Prøvebeviserne udleveres ved dimissionen, hvorefter elever, forældre og lærere får lejlighed til at tage afsked med hinanden.

Skolefester

• Skolen afholder hvert år, i samarbejde med elevrådet, en fest for henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling. De to elevråd deltager i planlægningen af henholdsvis mellemtrins- og udskolingsfesten (gallafest)
  • Skolen støtter og vejleder, når elevrådet eller repræsentanter fra en eller flere klasser ønsker at arrangere yderligere fester eller andre sammenkomster.

Arrangementer udenfor skolen

Det tilstræbes, at skolen efter en konkret vurdering af det enkelte tilbud deltager i fællesarrangementer med andre skoler f.eks. gennem deltagelse i motionsarrangementer, idrætsturneringer, skolefodbold og lignende.

Aktuel orientering

Ved større nationale eller internationale begivenheder skal skolen tilstræbe at give eleverne en samlet orientering, der perspektiverer begivenheden i forhold til skolen og eleverne selv.

Andre arrangementer kan f.eks. være:

• Skolens fødselsdag - sidste halvdel af august måned.
  • Lucia-dag - 13. december, eller en hverdag tæt på.
  • Juleklippedag - 1. december, eller en hverdag tæt på. Der klippes julepynt i klasserne til brug for såvel udsmykning af de enkelte klasser som til udsmykning af hele skolen. Specielt i de mindre klasser lægges der vægt på, at klassens forældre kan deltage.
  • Juleafslutning - sidste skoledag inden ferien. Eleverne hygger sig i egne klasser. På dagen vil der være et fælles arrangement.
  • Forårskoncert med koret og andre musik- eller klassehold.
  • Fastelavn afholdes primært for børnehaveklasser - 3. klassetrin.

Skolebestyrelsen 2011

Principper for fælles arrangementer.pdf

Shape Created with Sketch.