Principper for kontaktforældre

Principper for Kontaktforældre

Formålet med kontaktforældre

Formålet med kontaktforældrene er at sikre et tæt, konstruktivt og socialt samarbejde mellem klasselæreren og forældregruppen i klassen. En af hovedopgaverne er at være behjælpelig med praktiske gøremål i forbindelse med skolen til gavn for elevernes trivsel.

Klasselæreren eller teamet omkring klassen sikrer at der i hver klasse på første forældremøde efter skoleårets start vælges kontaktforældre. De skal være valgt inden efterårsferien og skrevet på skolens kontaktforældreskema, som afleveres på skolens kontor. Kontaktforældre vælges for 1 år ad gangen. Det er skolebestyrelsens mål, at alle klasser har kontaktforældre, typisk 3-4 stykker pr. år.

Sparringspartnere for klasselæreren

Kontaktforældrene fungerer som sparringspartnere for klasselæreren i forhold til, hvordan antal af forældremøder/skolehjemsamtaler fordeles i løbet af året og kan aktivt bidrage til hvilke emner/temaer, der skal på dagsordenen til fx forældremøderne. I løbet af et skoleår afholder kontaktforældrene typisk 2-3 møder med klasselæreren, hvor erfaringer udveksles og forhold, der skal udvikles, kan tages op.

Igangsættere af sociale arrangementer

Kontaktforældrene er herudover en vigtig brik i forhold til at skabe sociale arrangementer i klassen. Det er vigtigt, at I som forældre tager initiativ til og bakker op om klassearrangementer, da det styrker sammenhængen i klassen og giver jer mulighed for at have dialog med alle i klassen.

Sociale arrangementer kan fx være

• fællesmorgener i klassen – forældre, børn og lærer
  • årlig klassefest for børn og voksne (her kan I typisk låne et fritidshjem)
  • fællesspisning i forbindelse med en særlig aktivitet i klassen eller som afslutning på skoleåret, fx i Fælledparken                initiativ til spisegrupper i klassen
  • ture i svømmehal, skoven, på legeplads eller til stranden

Bindeled til klassens øvrige forældre

Som kontaktforældre skal I være indforståede med at blive kontaktet af andre forældre. Arbejdet er ikke tidskrævende, og de enkelte klasser lægger selv niveauet. Det er vigtigt, at I som forældre er aktive i klassen og bruger tid og kræfter på at lære hinanden at kende. Det gør det nemmere at drøfte udfordringer i klassen både samlet og to og to, hvis der er mere individuelle behov. Og det bidrager til, at klasserne fungerer bedst muligt, og at der er et aktivt og konstruktivt samspil mellem skolen, læreren og forældrene.

Kontaktforældre og skolebestyrelsen

Kontaktforældrene er samtidig skolebestyrelsens ’bagland’ og bindeled mellem den samlede forældrekreds og skolebestyrelsen. Kontaktforældrene er repræsentanter for den enkelte klasses forældrekreds i forhold til skolen.

Skolebestyrelsen og kontaktforældre holder møde to gange om året, og til dette møde bør der være mindst én repræsentant fra hver klasse til stede. Møder kan derudover arrangeres efter behov, fx med aktuelle debatter i forhold til den generelle skoledebat. Og skolebestyrelsen kan efter behov og nærmere aftale deltage i forældremøder i enkelte klasser.

Mere information

Nyvalgte kontaktforældre kan få mere information om opgaven på skolens kontor, fx i folderen ”Kontaktforældre” fra Skole & Samfund, hvor man kan få indsigt i og viden om hvad man som kontaktforælder har indflydelse på i samarbejdet med skolebestyrelsen og lærere.

Skolebestyrelsen, april 2015