Se videoen og læs mere her om Vibenshus Skoles værdigrundlag
- Vibenshus Skole er en skole, hvor fællesskabet bygger på gensidig respekt, dialog og ligeværd.
-
Vibenshus Skole er en traditionsrig skole, hvor fagligheden vægtes højt sammen med udviklingen af elevernes sociale kompetencer.
-
Vibenshus Skole er en skole, hvor vi ser mangfoldighed som en styrke, og hvor vi behandler det enkelte menneske, som et særligt individ, der skal fungere bedst muligt ud fra egne styrkesider og kompetencer.
-
Vibenshus Skole er en skole, hvor elevernes kompetencer og kvalifikationer udfordres individuelt og i fællesskabet, så de til stadighed anspores til at udvikles som livsduelige mennesker, der kan deltage i et demokratisk samfund
I dagligdagen kommer det til udtryk på følgende måde -
Vi stiller både faglige, kreative og sociale krav i undervisningen
-
Lærerne tager udgangspunkt i elevernes individuelle kvalifikationer og kompetencer i deres valg af metoder.
-
Vi vægter det sociale miljø højt
-
Vi accepterer ikke nedværdigende opførsel under nogen form – hverken verbalt eller fysisk
-
Eleverne lærer at udvikle virkelyst, læse- og lærelyst og tidssvarende IT- og mediekompetencer
-
Vi lægger stor vægt på et godt og forpligtende skole/hjem-samarbejde
-
Vi underviser på så højt et fagligt niveau som muligt under hensyntagen til elevernes individuelle evner og kompetencer
-
Der er et tæt samarbejde med skolens specialcenter, som er med i afdelingernes samarbejde om eleverne
-
Vi har en erklæret anti-mobbepolitik
-
Vi er opmærksomme på, hvordan de enkelte elever har det
-
Alle klasser afholder klassens tid
-
Vi taler åbent om problemerne og evaluerer jævnligt
Organisering og struktur - Det er skolens ledelse, der sætter rammerne for skolens organisering og struktur, og som i samarbejde med lærere og pædagoger fylder rammerne ud
- Strukturen og organiseringen afspejler skolens vision, målsætning og værdigrundlag
- Strukturen og organiseringen skal fremme og vedligeholde de muligheder og udfordringer, der ligger umiddelbart forude, men også tage hensyn til skolens traditioner