På denne side får du bl.a. information om, hvad vi tilbyder dig og dit barn, og hvad vi kan forvente af hinanden i vores samarbejde. Du får også information om kontaktforældrenes rolle. Denne side kan downloades som OCR behandlet pdf fil nederst.
Hvad tilbyder vi …
Vibenshus skole er en skole, der tilbyder spændende og lærerig undervisning i en kombination af nytænkning og traditioner.
Skolen har i foråret 2015, afsluttet en gennemgribende ud- og ombygning, som har givet os en helt ny tilbygning til de store klasser, og de fine gamle skolebygninger, fra 1893 er gennemrenoveret.
En del af skolens kælder er ombygget til tumlesal med tilhørende omklædningsrum.
På taget af den nye tilbygning er der etableret ’skolegård’ med terrasse og boldbur til de klasser, der har stamlokaler i bygningen. Skolens gamle skolegård er blevet gennemrenoveret med legeplads og boldbane til indskolingens elever.
- Vi bruger vores nærmiljø og øvrige by meget. F.eks. benyttes den nærliggende Fælledpark både i idrætstimerne, og i den øvrige undervisning, lige som vi regelmæssigt besøger Den Blå Planet, Eksperimentariet og Zoo. Bl.a. Vi arbejder desuden på, at udvikle samarbejde med områdets erhvervsliv.
- På Vibenshus Skole sætter vi elevernes læring i centrum. Det gør vi bl.a. ved at lade konkrete læringsmål være styrende for undervisningen samt løbende at evaluere den enkelte elevs udbytte af undervisningen. Vi har desuden indført individuelle læringssamtaler, 2-3 gange årligt, for alle elever.
Hvad kan du forvente af os …
- God trivsel er en forudsætning for, at eleverne kan udvikle sig socialt og fagligt.
- Vi arbejder inkluderende, både fagligt, socialt og personligt.
- Eleverne på Vibenshus skole beskriver en god kammerat som én, der hjælper, hvis man har det svært, og én, man kan stole på.
- Vores elever har stor ansvarsfølelse over for hinanden. F.eks. får de nye 0.-klasseelever hver en 4.-klassesven, som hjælper dem tilrette i deres skolestart
- Vibenshus Skole har sin egen grundlov, der er lavet af eleverne (se bagsiden af denne folder).
- Skolen har et erklæret mål om, at mobning ikke skal finde sted. Skulle en klasse få problemer med mobning, vil skolens ledelse og elevernes forældre blive orienteret, hvorefter der laves en handleplan for klassen. Handleplanen er problemrelateret, men kan i alle tilfælde indebære, at der tildeles klassen ekstra resurser, f.eks. i form af AKT i en periode, konsulentbistand fx fra PPR, skolesocialrådgiver og/eller inklusionskoordinator/-pædagog.
- Der afholdes forældremøder og skole-hjemsamtaler minimum to gange i løbet af et skoleår (efterår og forår). Er der er behov for flere møder, kan dette aftales med klassens lærere eller skolens ledelse.
Hvad forventer vi af dig …
- Forældre til børn på Vibenshus Skole skal supplere skolens arbejde med at fastholde og øge trivslen på skolen. Både for det enkelte barn og for klasserne.
- Som forælder skal du sørge for, at dit barn er veludhvilet, møder til tiden og er forberedt til timerne. Herunder hører, at beskedsystemet er tjekket og at tasken og penalhuset er pakket ordentligt.
- Jeres barn skal vide, at lærere og forældre har et tæt samarbejde.
- Du og klassens andre forældre skal samarbejde med hinanden og lærerne om de sociale og faglige udfordringer, der kan forekomme for jeres barn og klassen. Opstår der fx en konflikt mellem dit og et andet barn, er det vigtigt og en stor hjælp for børnene, at I som forældre ringer sammen for på en positiv måde at få belyst konflikten.
- Du skal støtte op om de regler, der er aftalt i dit barns klasse.
- Dit barn skal være repræsenteret ved alle forældremøder, skole-hjemsamtaler og evalueringssamtaler.
- Forældrene skal i samarbejde med klassens lærere bidrage til faglige og sociale aktiviteter i det omfang, det giver mening.
- I kan oprette mad-/legegrupper i klassen for at styrke klassens sociale liv og derved hjælpe jeres børn til optimale læringsvilkår.
Kontaktforældre
- Formålet med kontaktforældrene er at sikre et tæt, konstruktivt og socialt samarbejde mellem lærerteam og forældregruppen i klassen. En af hovedopgaverne er at være behjælpelig med planlægning og afholdelse af sociale arrangementer. Det er vigtigt, at forældrene tager initiativ til og bakker op om klassearrangementer.
- På skoleårets første forældremøde vælges typisk 3-4 kontaktforældre for året.
- Kontaktforældrene fungerer som sparringspartnere for klasselæreren og skal bl.a. planlægge indholdet af forældremøderne sammen med klasselæreren.
- Hvervet som kontaktforælder behøver ikke være tidskrævende, og de enkelte klasser lægger selv niveauet.
- Kontaktforældrene er skolebestyrelsens ’bagland’ og bindeled mellem den samlede forældrekreds og skolebestyrelsen. Skolebestyrelsen arrangerer 1-2 møder for kontaktforældrene/alle skolens forældre om generelle emner vedr. skolen eller børn og unge.
Se i øvrigt skolens principper for kontaktforældre på skolens hjemmeside samt www.skole-foraeldre.dk for yderligere information.
Vibenshus Skoles Grundlov
§1 Denne lov gælder alle, der har deres daglige gang på og omkring skolen
§2 Alle har ret til at blive behandlet med respekt og ligeværdighed
§3 Alle skal acceptere hinandens forskelligheder og personlige valg
§4 Man skal respektere hinandens personlige grænser
§5 Alle skal tale pænt og ordentligt til hinanden
§6 Konflikter skal aldrig løses gennem vold
§7 Elever og lærere skal behandle hinanden med gensidig respekt
§8 Enhver elev har ret til at give udtryk for sin mening og holdning
§9 Læreren skal tage elevernes henvendelser alvorligt, så længe henvendelsen er alvorligt ment
§10 Elever skal møde forberedte og veloplagte og deltage aktivt i timerne
§11 De store elever skal tage hensyn til de mindre elever
§12 De små elever skal lade være med at drille og irritere de store elever
§13 De store elever skal acceptere, at de små elever har lige så stor ret til at
være på skolens område som dem selv
§14 Alle skal passe på og behandle skolen godt
§15 Alle skal passe på skolens og hinandens ting
§16 Alle har pligt til at overholde ordensreglerne
Brud på Grundloven vil medføre konsekvenser
Konsekvenser aftales i de enkelte klasser eller årgange